وقتی که در روزنامه های خودمان آگهی شرکت هواپیمایی خلیج چاپ می شود از دیگران چه انتظاری دارید؟
تکرار جعل تاریخ و شیطنت علیه ایران، این بار توسط قطر (به نقل از سایت تابناک)
هر چند قطر به نسبت بسیاری دیگر از کشورهای عربی، روابط نزدیکتری با ایران دارد، چنین کاری تحت هیچ شرایطی توجیه بردار نیست. در واقع، چنین اقداماتی را با نگاهی بدبینانه باید نوعی سیاست تهاجمی از سوی برخی جریان های پان عربی در منطقه با تحریکات خارجی دانست... یکی از بهترین روش های مقابله با چنین اقداماتی و به عبارتی ریشه کن کردن آن، بالا بردن هزینه چنین کارهایی برای مسببین آن است. البته در این میان، نباید از تلاش اخیر آمریکا غافل بود که می خواهد بخشی از هزینه رویارویی اش با ایران را به اعراب منتقل کند و متأسفانه اعراب نیز آگاهانه یا بر اثر غفلت کم کم در دام چنین طرحی قرار گرفته اند.
در حالی که تهدید کشور های کوچک و بزرگ منطقه و فرامنطقه علیه منافع ملی و تمامیت ارضی ایران، هر روز ابعاد تازه تری پیدا می کند، متأسفانه در سکوت و بی تحرکی توجیه ناپذیر مسئولان و رسانه های ایرانی دشمنان ایران زمین دامنه تهدیدهای خود را گسترش می دهند.
به گزارش خبرنگار «تابناک»، شرکت هواپیمایی قطر در صفحه نمایش نقشه های مسیر، موقعیت هواپیما و مقصد پرواز های خود، ضمن نمایش پایتخت های منطقه از جمله دوحه، مسقط و ریاض، بدون به کارگیری نام تهران در اقدامی تأمل برانگیز نام آبادان را آن هم با نام تحریف شده عبادان (که مورد استفاده صدام و رژیم عراق قرار می گرفت) مورد استفاده قرار می دهد.
این در حالی است که کاربرد نامی غیر از نام های رسمی و بین المللی جغرافیایی هر شهر، کشور و آب راه توسط خطوط هواپیمایی بین المللی اقدامی غیر اخلاقی و غیر قانونی به شمار می رود که کاربرد نام جعلی و غیر رسمی برای یکی از شهر های مهم ایران آن هم نامی که صدام حسین و دشمنان تجزیه طلب از آن بهره برده اند، می تواند موید نیات شوم و گام به گام دشمنان یکپارچگی سرزمینی ایران زمین علیه کرانه های ایرانی خلیج فارس تلقی شود.
بر پایه این گزارش، هر چند قطر به نسبت بسیاری دیگر از کشورهای عربی روابط نزدیکتری با ایران دارد، چنین کاری تحت هیچ شرایطی توجیه بردار نیست. در واقع چنین اقداماتی را با نگاهی بدبینانه باید نوعی سیاست تهاجمی از سوی برخی جریان های پان عربی در منطقه با تحریکات خارجی دانست که تلاش می کنند با چنین تحریف هایی، ضمن گرفتن انرژی دستگاه دیپلماسی ایران، به نوعی در پی پایین آوردن حساسیت ایرانیان نسبت به دیگر موضوعات، از جمله تحریف نام خلیج فارس و یا بحث جزایر سه گانه هستند.

با این اوصاف، همانگونه که پیش از این نیز بارها در «تابناک» آمده است، یکی از بهترین روش های مقابله با چنین اقداماتی و به عبارتی ریشه کن کردن آن، بالا بردن هزینه چنین اقداماتی برای مسببین آن است. البته در این میان نباید از تلاش اخیر آمریکا غافل بود که می خواهد بخشی از هزینه رویارویی اش با ایران را به اعراب منتقل کند و متأسفانه اعراب نیز آگاهانه یا بر اثر غفلت کم کم در دام چنین طرحی قرار گرفته اند.
این گزارش می افزاید، اما در پایان مروری هر چند کوتاه بر تاریخچه سرزمین کهن سوزیانا یا خوزستان و شهر های مهم آن که همواره مورد طمع دشمنان ایران بوده است، خالی از فایده نیست.
پیشینه تاریخی خوزستان
بنا بر نوشته های سفرنامه ناصر خسرو قبادانی، مسالک الممالک ابواسحق ابراهیم اصطخری، کتیبه های داریوش و هخامنشیان (رلف نارمن شارپ) و جغرافی دانان و تاریخ نگاران مسلمان از جمله یاقوت حموی، مقدسی و حمزه اصفهانی، در کتیبه های دوره هخامنشیان و در فهرست شهرهای ایران که به زبان های یونانی - عیلامی - پارسی باستانی و بابلی نوشته شده، از خوزستان به نام اواجیه - اوازیه - آواز - اوازن - هوج - خوج - سوز - هوز و ... نامیده شده است. پس از اسلام این منطقه خوز نامیده شد و به خوزستان که محل زندگی خوزی هاست، مشهور شد.

در کتیبه جنوبی شهر پارسه (تخت جمشید) اثر داریوش، خوزستان بر مادها نیز الویت داده شده و نام آن جلوتر از مادها (کردستان و آذربایجان و عراق عجم) آمده است، ولی در لوح سنگی یادگار خشایارشاه هخامنشی که در سال های 486 تا 465 پیش از میلاد، شاهنشاهی می نموده، نام ماد بر عیلام الویت داده شده است. در نقش رستم ـ آرامگاه شاهنشاهان هخامنشی ـ نام خوزستان پس از ماد ذکر شده است.
اقوام خوزستانی
مهمترین اقوام گذشته خوزستان که در کتاب های تاریخی از آنان نام برده شده عبارتند از:
1- ایلامی ها که دولتی مقتدر و بزرگ داشته اند.
2-کیسی ها از اقوام خوزستانی است که استرابون و هرودوت نام خوزستان را مشتق شده از این قوم می دانند.
3- پراتاکین ها که به گفته استرابون جغرافی دان مشهور یونانی در خوزستان به زارعت و دامداری مشغول بودند.
4- اوکسی ها که به گفته استرابون در کوهستان های خوزستان زندگی می کردند.
5- صائبیان که به گفته ابن ندیم و یاقوت حموی در خوزستان و عراق زندگی می کردند و به ستاره پرستی مشغول بوده اند.
6- هزاران یونانی در دوره هخامنشی پس از اسارت به خوزستان برده شدند و آنجا سکنی گزیدند و حاضر به برگشت به یونان نشده اند (که گفته می شود ساخت دژپل یا دزفول توسط آنان صورت گرفته است).
7- هندیان که به گفته حمزه اصفهانی، بهرام گور شمار بسیاری از آنان را برای شاد کردن مردم ایران به ایران کوچ داده بود تا در شهرهای گوناگون سکنی گزینند و به شاد کردن مردم بپردازند.
8- برخی قبایل عرب که به خوزستان کوچ کرده اند؛ در کتاب ملکم جلد دوم ص 207 آمده است برخی اعراب از بیابان های عربستان به کردستان و خراسان ایران کوچ کرده اند و سکنی گزیده اند. اعرابی دیگر به بلخ و بخارا و افغانستان رفته اند و زندگی می کنند.
بنا به نظر هتوم - شیندلر اعراب ایران بیش از 60 هزار خانوار بوده اند که پس از لشرکشی های اعراب در سال 641 پس از میلاد، به مناطق ایران از جمله خوزستان کوچ کرده اند.
امروزه جمعيت مردم خوزستان از اقوام گوناگون بختياري، قشقايي، عرب، لر و ... تشکیل می شود.
شهر های تاریخی خوزستان
ابواسحق ابراهیم اصطخری جغرافی دان مشهور در کتاب مسالک الممالک (ص 90 تا 95 ذکر دیار خوزستان) شهرهای و مکان های مهم خوزستان را به شرح زیر نوشته:
هرمزد اردشير (اهواز)، رام اردشير (رامشير)، رام هرمزد (رامهرمز)، دژپل (دزفول)، وه انتيوك شاپور (گندى شاپور یا جندی شاپور)، شوش اير كرت(شوش)، ايران خوره كرت شاپور (شهرى در نزديكى شوش)، ايران آسان كرت كواذ (شهرى در نزديكى شوش)، سوسن كرت (سوسنگرد)، شادگان، دشت ميشان (دشت آزادگان)، مهروبان (ماهشهر)، شادروان شوشتر، بند شاپورى (يا خداآفريد در هرمزد اردشير).
پس از حمله اعراب به ایران، نام های باستانی بسیاری از شهر های ایران به عربی تغییر یافت که این تغییر هم در تلفظ و هم در نوشتار به انجام رسید که از آن میان می توان به تغییر نام سپاهان یا اسپهان به اصفهان، زنگان به زنجان، دژپل به دزفول، بروگرد به بروجرد، گلپایگان به جرفادقان و کرمانشاه به قرمیسین اشاره کرد.
پس از گذشت سال ها، مردم و دولت های ایرانی به مرور زمان برای بازگشت هویت ملی ایرانی، نام برخی شهر های ایران را به نام های باستانی و تاریخی آن بازگرداندند که بر همین پایه نامگذاری شهرهایی همچون کرمانشاه، گلپایگان، سوسنگرد، شوش، شادگان و آبادان به انجام رسیده است.
به گزارش خبرنگار «تابناک»، شرکت هواپیمایی قطر در صفحه نمایش نقشه های مسیر، موقعیت هواپیما و مقصد پرواز های خود، ضمن نمایش پایتخت های منطقه از جمله دوحه، مسقط و ریاض، بدون به کارگیری نام تهران در اقدامی تأمل برانگیز نام آبادان را آن هم با نام تحریف شده عبادان (که مورد استفاده صدام و رژیم عراق قرار می گرفت) مورد استفاده قرار می دهد.
این در حالی است که کاربرد نامی غیر از نام های رسمی و بین المللی جغرافیایی هر شهر، کشور و آب راه توسط خطوط هواپیمایی بین المللی اقدامی غیر اخلاقی و غیر قانونی به شمار می رود که کاربرد نام جعلی و غیر رسمی برای یکی از شهر های مهم ایران آن هم نامی که صدام حسین و دشمنان تجزیه طلب از آن بهره برده اند، می تواند موید نیات شوم و گام به گام دشمنان یکپارچگی سرزمینی ایران زمین علیه کرانه های ایرانی خلیج فارس تلقی شود.
بر پایه این گزارش، هر چند قطر به نسبت بسیاری دیگر از کشورهای عربی روابط نزدیکتری با ایران دارد، چنین کاری تحت هیچ شرایطی توجیه بردار نیست. در واقع چنین اقداماتی را با نگاهی بدبینانه باید نوعی سیاست تهاجمی از سوی برخی جریان های پان عربی در منطقه با تحریکات خارجی دانست که تلاش می کنند با چنین تحریف هایی، ضمن گرفتن انرژی دستگاه دیپلماسی ایران، به نوعی در پی پایین آوردن حساسیت ایرانیان نسبت به دیگر موضوعات، از جمله تحریف نام خلیج فارس و یا بحث جزایر سه گانه هستند.

این گزارش می افزاید، اما در پایان مروری هر چند کوتاه بر تاریخچه سرزمین کهن سوزیانا یا خوزستان و شهر های مهم آن که همواره مورد طمع دشمنان ایران بوده است، خالی از فایده نیست.
پیشینه تاریخی خوزستان
بنا بر نوشته های سفرنامه ناصر خسرو قبادانی، مسالک الممالک ابواسحق ابراهیم اصطخری، کتیبه های داریوش و هخامنشیان (رلف نارمن شارپ) و جغرافی دانان و تاریخ نگاران مسلمان از جمله یاقوت حموی، مقدسی و حمزه اصفهانی، در کتیبه های دوره هخامنشیان و در فهرست شهرهای ایران که به زبان های یونانی - عیلامی - پارسی باستانی و بابلی نوشته شده، از خوزستان به نام اواجیه - اوازیه - آواز - اوازن - هوج - خوج - سوز - هوز و ... نامیده شده است. پس از اسلام این منطقه خوز نامیده شد و به خوزستان که محل زندگی خوزی هاست، مشهور شد.

اقوام خوزستانی
مهمترین اقوام گذشته خوزستان که در کتاب های تاریخی از آنان نام برده شده عبارتند از:
1- ایلامی ها که دولتی مقتدر و بزرگ داشته اند.
2-کیسی ها از اقوام خوزستانی است که استرابون و هرودوت نام خوزستان را مشتق شده از این قوم می دانند.
3- پراتاکین ها که به گفته استرابون جغرافی دان مشهور یونانی در خوزستان به زارعت و دامداری مشغول بودند.
4- اوکسی ها که به گفته استرابون در کوهستان های خوزستان زندگی می کردند.
5- صائبیان که به گفته ابن ندیم و یاقوت حموی در خوزستان و عراق زندگی می کردند و به ستاره پرستی مشغول بوده اند.
6- هزاران یونانی در دوره هخامنشی پس از اسارت به خوزستان برده شدند و آنجا سکنی گزیدند و حاضر به برگشت به یونان نشده اند (که گفته می شود ساخت دژپل یا دزفول توسط آنان صورت گرفته است).
7- هندیان که به گفته حمزه اصفهانی، بهرام گور شمار بسیاری از آنان را برای شاد کردن مردم ایران به ایران کوچ داده بود تا در شهرهای گوناگون سکنی گزینند و به شاد کردن مردم بپردازند.
8- برخی قبایل عرب که به خوزستان کوچ کرده اند؛ در کتاب ملکم جلد دوم ص 207 آمده است برخی اعراب از بیابان های عربستان به کردستان و خراسان ایران کوچ کرده اند و سکنی گزیده اند. اعرابی دیگر به بلخ و بخارا و افغانستان رفته اند و زندگی می کنند.
بنا به نظر هتوم - شیندلر اعراب ایران بیش از 60 هزار خانوار بوده اند که پس از لشرکشی های اعراب در سال 641 پس از میلاد، به مناطق ایران از جمله خوزستان کوچ کرده اند.
امروزه جمعيت مردم خوزستان از اقوام گوناگون بختياري، قشقايي، عرب، لر و ... تشکیل می شود.
شهر های تاریخی خوزستان
ابواسحق ابراهیم اصطخری جغرافی دان مشهور در کتاب مسالک الممالک (ص 90 تا 95 ذکر دیار خوزستان) شهرهای و مکان های مهم خوزستان را به شرح زیر نوشته:
هرمزد اردشير (اهواز)، رام اردشير (رامشير)، رام هرمزد (رامهرمز)، دژپل (دزفول)، وه انتيوك شاپور (گندى شاپور یا جندی شاپور)، شوش اير كرت(شوش)، ايران خوره كرت شاپور (شهرى در نزديكى شوش)، ايران آسان كرت كواذ (شهرى در نزديكى شوش)، سوسن كرت (سوسنگرد)، شادگان، دشت ميشان (دشت آزادگان)، مهروبان (ماهشهر)، شادروان شوشتر، بند شاپورى (يا خداآفريد در هرمزد اردشير).
پس از حمله اعراب به ایران، نام های باستانی بسیاری از شهر های ایران به عربی تغییر یافت که این تغییر هم در تلفظ و هم در نوشتار به انجام رسید که از آن میان می توان به تغییر نام سپاهان یا اسپهان به اصفهان، زنگان به زنجان، دژپل به دزفول، بروگرد به بروجرد، گلپایگان به جرفادقان و کرمانشاه به قرمیسین اشاره کرد.
پس از گذشت سال ها، مردم و دولت های ایرانی به مرور زمان برای بازگشت هویت ملی ایرانی، نام برخی شهر های ایران را به نام های باستانی و تاریخی آن بازگرداندند که بر همین پایه نامگذاری شهرهایی همچون کرمانشاه، گلپایگان، سوسنگرد، شوش، شادگان و آبادان به انجام رسیده است.
نظرات بینندگان:
نقشه چاپ شود کشور گستاخ یک استان ایران معرفی شود ببینن خوبه
از تحلیل سیاسی اش که بگذریم، قسمت تاریخی اش اطلاعات ارزشمندی داشت. ممنونم
پس چرا از خرمشهر به عنوان یکی از چهار شهر مهم خورستان نامی برده نشده؟
نتیجه سیاست خارجه کار آمد آقایان! ایران هیچ متحدی ندارد!!! خاتمی یادت بخیر.
از ماست که بر ماست
بسیار جالب و مختصر و مفید بود .جای تشکر دارد.
احساس میکنم عده ای دنبال فرا فکنی و جنگ افروزی هستند تا با دشمن کردن ایران ،آتش فتنه و جنگ را روشن کنند و همزمان با چراغ سبز و معامله با ایران ،کشورهای جنوب خلیج فارس را به ایران بفروشندآنها برای معامله این کشورها با ایران از طمع خود این کشورها استفاده میکنند
شاید روزی ایران مجبور باشد سرزمین خود را به اجبار گسترش دهد
بهبهان (ارجان)از شهرهای باستانی خوزستان د این نگارش از قلم افتاده است
خودتان فهمیدید چه گفتید. این نوع تحلیل منافقانه ترین نوع تحلیل است که طرف مقابل هر تصمیممی که بگیرد شما می توانید آن را نقد کنید.
تابناک مرسی از وطن پرستی
ای برادر دولت زورش به ما میرسه فقط؟؟؟
ای برادر دولت زورش به ما میرسه فقط؟؟؟
درود به شرافتتون كه تموم مستندات تاريخي رو نوشتيد تا دهان اين نا مردارو ببنديد ما ايراني هستيم زنده باد ايران اهوازو آبادان قهرمان ما تو ي جنگ هم دستاي شيطانيشونو از خاك پاك اين مملكت كوتاه كرديم
كشور دوست و برادر قطر هم بله؟چه مي كنه اين ديپلماسي فعال
چه اتفاقی افتاده که این اینها تا 30 سال پیش از آب لوله کشی محروم بودند و حالا ادعای سرزمین های ما را دارند...!
1:خوز به معني نيشكرميباشدوخوزستان يعني شكرستان كه نيشكرهفت تپه نمونه آنست.2:رومياني كه باسارت به خوزسنان (شوشتر) آورده شده اند وسدها ,وتاسيسات آبي را ساخته اند در زمان شاپور بزرگ وپس از شكست والرين امپراتور رم بايران آمده اند.نام باستاني ديگر خوزستان را در منابعي (اوكسين) نوشته اند كه گويا نشاني از گاوهاي كوه پيكراين سرزمين دارد
کلاهمونو بگذاریم بالاتر.
چرا از ایذه و باغملک اسمی نبرده اید که همان آنزان یا انشان در زمان هخامنشی بوده است.
حفظ آب و خاک و نام عرضه مي خواهد.اگر نام ارزش دارد چرا دولت ايران با بخشنامه مردم را مکلف کرده نام درياي کاسپين ايراني را به نام يک قوم وحشي غير ايراني يعني خزر بخوانند؟
اقدام متقابل در برابر دشمن گستاخ که هر روز ادعاهای جدیدی علیه ایران مطرح میکند بهترین حربه است.چرا آقای متکی همیشه مهربان در برابر عرب ها ادعا نسبت به استان جلفاوه ایران(امارات متحده امروزین) و تعلق تاریخی بحرین به ایران را برای خفه کردن عرب های گستاخ به کار نمی گیرد؟ چرا ایشا ن نسبت به باز گشت هشتصد متر مربع منطقه مرزی ایران و 12 مایل فلات قاره منطقه گواتر که در زمان اسحاق خان رییس جمهور سابق پاکستان و سفارت آقای آخوندزاده بستی در اسلام آباد بدون اطلاع نمایندگان ملت و خلاف قانون اساسی به پاکستان اهدا شده سکوت اختیار کرده است؟آیا ما می دانیم 50 سال دیگر در مورد مان در کتاب های تاریخی چه می نویسند؟
به این می گویند سفسطه تاریخی
خودکرده را تدبیر نیست تابناک وطن فروش ،همین شما ها بودید که تمامی نشانه های ملی کشور رو به باد دادید حالا ناراحتیت که چرا فلان کشور حرفه خودتون و به خودتون میزنه ،چی دارید بگید به این کشورها غیر اینکه سکوت کنید چون تو دنیا کسی نیست که با شما همراه باشه تا امتیاز بزرگتر ازتون نگیره
آقايان مقصر خودتانيد به چنين شرکت هواپيمائی اول کتبا تذکر ميدهيد اگر موثر واقع نشد به آن شرکت اعلام کنيد از فلان تاريخ حق ورود به آسمان ايران را ندارد.
چرا از تمدن ارجان (ارغان نام قديم شهرستان بهبهان) كه در جنوب شرقي خوزستان بين استان هاي فارس و بوشهر قرار داشته صحبتي نشده لطفاً اگر حرفي از تاريخ مي زنديد آن را كامل بيان كنيد.باتشكر
کرماشان درست است و نه کرمان ِشاه!
تا اونجای که من متوجه شدم ما بجز ونزویلا و سوریه و بلاروس و بولیوی دوست دیکه ای تو دنیا نداریم تازه اینهاهم دوست جیب ما هستن و تو این چند ساله همه دنیا رو دشمن خو دمون کردیم ...به این میگن تدبیر و دیپلماسی فعال
یادتون رفته اسم بهبهان رو که قدمت 5 هزار ساله داره رو توی لیست بیارین. با این کارتون به اطلاعات داده شده شک کردم.
اما چه عجیب که قطری ها به عربستان هم شیطنت کرده اند! نام ریاض هم در نقشه اول دیده نمی شود، لابد این هم شیطنت دیگری است... یاد دایی جان ناپلئون بخیر
به اين ميگن مديريت دنيا با ديپلماسي فعال
جاااااان!!!حال موقع آن است که همان درس تاریخی که بعلت بکارگیری نام خ.ل.ی.ج به جای خلیج فارس به آنها دادیم اینبار به خاطر اسم "عبادان" بجای آبادان به آنها بدهیم.
حال دیگر به ورژن جدید گوگل ارث کاری نداریم.
آه و هزار آه از دست این دیپلماسی!!!!
نـــه شـــمــا تــحــریــف کــردیــــد...1- در نقشه اول نام بسیاری از پایتخت ها نیامده است از جمله الریاض پایتخت عربستان. نام تهران هم از جمله آن شهر هاست.
2- در نقشه دوم الریاض اضافه شده است که با کمی دقت میتوان فهمید اگر شما عکس کامل را میگذاشتید نام تهران به وضوح دیده میشود که در این عکس قابله مشاهده نیست.
چه حوصله اي داريد شما !!!
سلامشما چرا گیر دادید به این چرا نمی روید نمایندگی کشتی رانی ایران در کویت سری بزنید که انجا به فارسی نه به عربی نوشته کشیرانی والفجر کویت-عبادان
اینا هم از خودمون یاد گرفته اند
از این که به فکر سربلندی ایران هستید ممنون.ولی سعی شود با تامل بیشتر مطالب منتشر شود تا این گونه برداشت نشود که قرار است دولت را تخریب نمایید.
شهر آبادان از قدیم در زبان عربی به شکل "عبادان" نوشته می شده است. و طبعا صدام نیز که به عربی سخن می گفته ، از آن استفاده می کرده است.
مشابه این را می شود در مورد املای "طهران" ، "الیابان"(به جای ژاپن) و "الصین" بهجای چین ، دید.
مگر برداشت قطر از گاز مشترک کم شده ؟؟؟(به نقل از سایت تابناک بتاریخ ۲۹/۴/۱۳۸۹شماره خبر۱۰۹۸۶۶)
+ نوشته شده در چهارشنبه سی ام تیر ۱۳۸۹ ساعت 10:51 توسط حمید اسدپور
|