نگاه ما به خلیج فارس مقطعی و موردی بوده است در حالی که خلیج فارس ستون فقرات ایران است.

كد خبر: SK-20621  تاریخ : 16/2/1391   ساعت : 11:42 نسخه چاپی
مدیر گروه تاریخ و استاد دانشگاه در گفتگو با سوک: نمی توان با مراسم تشریفاتی و تنها برای رسیدن به اهداف شخصی یا سازمانی به اهداف علمی رسید

پژوهشگر و مدیر گروه تاریخ دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت :به نظر می رسد که عدم کار کارشناسی باعث شد که همایش خلیج فارس در بوشهر با اشکالات فراوانی همراه باشد .این همایش در شان مردم این استان نبوده است زیرا ظرفیت ها و پتانسیل این استان در این خصوص بسیار فراتر از آنچه که در این همایش به کار گرفته شده بود می باشد.سوال ما از برگزارکنندگان این همایش این است که جای محققین بومی و جامعه دانشگاهی بوشهر در این همایش کجا بود؟

دکتر حمید اسدپورپژوهشگر و مدیر گروه تاریخ دانشگاه خلیج فارس بوشهر در گفتگو با سوک آخرین ارزیابی خود پیرامون مسایل خلیج فارس و چالشهای آن و همچنین برگزاری روز بین المللی خلیج فارس در بوشهر را ارزیابی کرد .

در این گفتگو وی پاسخگوی سوالات این پایگاه خبری تحلیلی بود که به شکل پرسش و پاسخ رسانه ای می شود .

 آقای دکتر ضمن عرض سلام و تشکر از شما بابت وقتی که در اختیار سایت سوک گذاشتید با توجه به اینکه شما در زمینه خلیج مطالعات فراوانی داشته و در این زمینه مقالات و کتاب به چاپ رسانده اید ، می خواستم نظر شما را از دید یک پژوهشگر درباره خلیج فارس و ارزش و جایگاه آن در تحولات سیاسی و اقتصادی کشورمان بفرمایید .

 با عرض سلام خدمت شما و همه خوانندگان محترم سایت سوک . واقعیت این است که در کشور ما  تصور دقیق  و برداشتی صحیح از شرایط و جایگاه واقعی بنادر و جزایر خلیج فارس در نزد افکار عمومی وجود ندارد و این امر ناشی از کم کاری و غفلت ما در خصوص تبیین و تشریح جایگاه واقعی خلیج فارس در داخل کشور برای افکار عمومی است . دیگر اینکه در خارج از ایران نیز ما اقدامات شایسته و بایسته ای برای نشان دادن حق حاکمیت تاریخی خود بر این آبراه مهم و استراتژیک انجام نداده ایم . پژوهشها و اقدامات فرهنگی _ علمی ما در این زمینه بسیار کم و ناکافی است . نگاه ما به خلیج فارس مقطعی و موردی بوده است در حالی که خلیج فارس ستون فقرات جامعه ایرانی و تنها شاهراه آبی است که کشور ما را از طریق اقیانوس هند به آبهای آزاد جهانی مرتبط می کند.

موضوع دیگر در انزوا و حاشیه قرار داشتن بنادر و جزایر خلیج فارس از نقطه نظر توسعه یافتگی و سرمایه گذاری برای ایجاد زیر ساخت های لازم اقتصادی میباشد . البته جزیره کیش و قشم تا حدودی استثناء هستند . بنادر و جزایر شمالی خلیج فارس همیشه به لحاظ دارا بودن موقعیت مناسب طبیعی و عمق آب برای لنگر گرفتن کشتی ها ، وجود آب شیرین و آشامیدنی برای دریا نوردان ، و  سایر ویژگی های دیگر بر جزایر جنوبی خلیج فارس برتری داشته است ولی متاسفانه اکنون شاهد هستیم که جزایر جنوبی خلیج فارس گوی سبقت را از دست جزایر شمالی که متعلق به کشورمان میباشد برباید . بنابراین ملاحظه میکنید موراد زیادی وجود دارد که میتوان در رابطه با غفلت و عدم توجه جدی به خلیج فارس  و پتانسیل بالای ان در رشد اقتصادی کشور مثال زد درصورتی که کشورهای عربی بخصوص امارات از این پتانسیل قوی استفاده کرده و باعث جذب سرمایه های کلان برای کشور خود شده است .

 شما اخیراً پیشنهادی مطرحه کردید در خصوص تاسیس استان خلیج فارس با مرکزیت بوموسی که مورد استقبال همه مردم و رسانه ها قرار گرفت و ظاهراً طرحی نیز بر همین اساس از طرف نمایندگان به مجلس پیشنهاد شده که در حال بررسی است لطف کنید در باره اهمیت این موضوع و اهدافتان درباره این طرح توضیح بفرمائید .

 تاسیس استان خلیج فارس با مرکزیت بوموسی که متشکل از جزایر جنوبی خلیج فارس یعنی از لاوان تا لارک که شامل هندورابی ، کیش ، سیری ، تنب کوچک و بزرگ ، قشم ، هرمز ،  هنگام و بوموسی میگردد یک ضرورت انکار  ناپذیر است بویژه آنکه  جزایر سه گانه مورد طمع و تهدید بیگانگان قرار دارند . تاسیس استان خلیج فارس نه تنها باعث توسعه و پیشرفت این جزایر بخصوص بوموسی شده بلکه باعث خروج این جزایر از انزوا و بی توجعی میگردد . اتفاقاً یکی از علل تکرار ادعاهای واهی سران امارات درباره جزایر سه گانه بویژه بوموسی همانا عدم بذل و توجه جدی و محروم واقع شدن این جزیره است ، ضمن اینکه این جزیره در شرایط فعلی برای کشور ما بسیار استراتژیک و حیاتی است وبرای دفاع از حاکمیت و منافع ملی ایران لازم است که اقدامات بسیار گسترده ای دررابطه با بوموسی و سایر جزایر خلیج فارس اجرا گردد که از آن جمله میتوان به تشویق مردم برای مهاجرات به این جزایر به منظور سکونت و اشتغال اشاره کرد و این میسر نمیشود مگر با اعطای تسهیلات لازم  و ایجاد زمینه لازم برای توسعه اجتماعی و اقتصادی در منطقه . علاوه برآن تشکیل استان خلیج فارس با مرکزیت بوموسی هویت سیاسی بین المللی پررنگ تری  به بوموسی داده و رفت و آمد غیر ایرانیان به آنجا از جمله اتباع امارات را وادار به اخذ مدارک و اسنادی میکند که بر روی آنها نام استان خلیج فارس و جزیره بوموسی قید شده است در حالی که اکنون بوموسی شهرستانی ست تابع هرمزگان و عملاً این موضوع با ادعاهای واهی امارات هم تناقضی ندارد .

البته این پیشنهاد یک طرح اولیه است و لازم است کارشناسان موضوع و دستگاهای ذیربط به بررسی آن پرداخته و آنگاه عملیاتی بودن یا نبودن آن مشخص گردد . البته ممکن است برخی از دوستان فکر کنند که تاسیس استان خلیج فارس باعث بروز نگرانی برای برخی استانهای ساحلی از جمله استان هرمزگان گردد ، درحالی که این طرح هیچگونه دخل و تصرفی درقلمرو حوزه استانی و سیاسی این استان در بخش ارضی و ساحلی ایجاد نمیکند و تنها جزیره بوموسی از مرکز شهرستان به مرکز استان تبدیل میشود و جزایر کیش و قشم نیز مثل گذشته تحت مدیدریت و کنترل سازمان مناطق آزاد تجاری باقی خواهد ماند علاوه برآن تنظیم و تشخیص شرایط و کارکرد های استان جدید نیز تابع نظر کارشناسان و اهل فن خواهد بود و البته که باید این طرح به گونه ای ظریف و دقیق بررسی و اجرا شود که کمترین آسیبی به سایر مناطق وارد نگردد اما آنچه که نمیتوان از نظر دور داشت ضرورت حفظ مناقع ملی از یک سو و خارج شدن جزایر سه گانه به ویژه بوموسی از انزوا و محرومیت است به گونه ای که بوموسی همچون کیش و قشم در کانون توجهات قرار گرفته و در مسیر توسعه بیفتد .

 وضعیت خلیج فارس پژوهی و مطالعات خلیج فارس را در استان بوشهر چگونه ارزیابی می کنید ؟

واقعیت این است که مردم استان بوشهر و از جمله محققان و اهل قلم و افراد علاقه مند به سرنوشت کشور  و هویت ملی به طرق گوناگون تلاش نمودند که به سهم خود به پاسداری از خلیج فارس، تاریخ ، فرهنگ ، تمدن ، هنر و آنچه که متعلق به ایرانیان است به پردازند پژوهشگران توانمند بسیاری در این استان وجود دارند که به دون توجه به هیچ چشم داشتی و تنها از روی علاقه و تعصب نصبت به خاک خود به مقوله خلیج فارس پرداخته و با اماکانات کم سعی کردند گوشه ای از تاریخ این آبراه مهم را نشان دهند که از آن جمله میتوان به آقای دکتر حمیدی –
دکتر نبی پور _دکتر خیراندیش – دکتر سعیدی نیا – دکتر رسولی – دکتر مشایخی – دکتر چمن کار – آقای یاحسنی – آقای زنگنه – آقای خورشید فقیه – آقای سرووش اتابک زاده _آقای فتوت و بسیاری دیگر از عزیزان اشاره کرد که بنده بیش از این حضور ذهن ندارم که نام آنها را ذکر کنم و در همین جا خواهش میکنم عذر مرا به پذیرند .
علاوه براین دانشگاه خلیج فارس وتاسیس آن نقطه عطفی در راستای خلیج فارس پژوهی می باشد ، تاسیس مرکز مطالعات و پژوهش های خلیج فارس در سال 75 ، ایجاد گروه تاریخ و راه اندازی دوره کارشناسی ارشد با گرایش مطالعات خلیج فارس و نیز چاپ و انتشار کتب و مقالات مختلف در حوزه خلیج فارس شناسی و نیز انتشار آثار هنری جالب با موضوعیت خلیج فارس همه و همه باعث شده که نگاه ها به استان بوشهر معطوف شود البته با توجه به اینکه استان عزیزمان طولانی ترین مرز آبی را با سایر استانها با خلیج فارس دارد و در طول تاریخ حوادث بسیار مهمی در این حوزه اتفاق افتاده که بر سرنوشت ایران تاثیر فراوان داشته ، ضرورت دارد که از طرف مسئولین توجه ویژه به این استان شود که محققین ما با فراغ بال بیشتری به کارهای پژوهشی پرداخته وحق مطلب را ادا کنند . ضمن آنکه نباید تلاش ها و زحمات مطبوعات ، رسانه ها و سایت های خبری استان را در این خصوص نادیده گرفت .

  روز 10 اردیبهشت به مناسبت روز خلیج فارس همایشی در بوشهر برگزار شد که شواهد امر نشان می دهد این همایش در رسیدن به اهداف خود موفق نبوده است ، شما چه تحلیلی برای این عدم موفقیت همایش دارید ؟

 همانطور که اطلاع دارید این اولین بار بود که برگزاری این همایش به عهده استان بوشهر گذاشته میشد و این برای جامعه پزوهشی استان امری بسیار خجسته و مبارک بود که میتوانست موجب شکوفایی استعدادهای بومی در استان شده  و راه را برای آیندگان هموار سازد،اما متاسفانه نتایج و شواهد نشان دهنده آن است که این همایش در تحقق اهداف خود ناکام بوده و بیش از آنکه باعث ایجاد هبستگی و بسط شرایط مناسب برای فعالیت های علمی گردد باعث رنجش خاطر مردم بویژه اهل قلم و محققین بومی شده به گونه ای که ظاهرا استاندار بوشهر رسما از این بابت عذر خواهی کرده که این اقدامات دردی از دردهای مردم بومی ما را کم نمی کند.

واقعیت این است برگزاری همایش علمی آن هم با محوریت موضوع مهم و استراتژیکی مثل خلیج فارس نیاز به مقدمات و استفاده از تخصص متخصصین زیربط دارد و نمی توان با برگزاری مراسم صوری و تشریفاتی و تنها برای رسیدن به اهداف شخصی یا سازمانی به اهداف علمی رسید.به نظر میرسد که عدم کار کارشناسی باعث شد که همایش خلیج فارس در بوشهر با اشکالات  فراوانی همراه باشد .این همایش در شان مردم این استان نبوده زیرا ظرفیت ها و پتانسیل این استان در این خصوص بسیار فراتر از آنچه که در این همایش به کار گرفته شده بود میباشد.سوال ما از برگزارکنندگان این همایش این است که جای محققین بومی و جامعه دانشگاهی بوشهر در این همایش کجا بود؟






نظر بازدید کنندگان :

 

  :   با تشکر از سایت سوک که چنین مصاحبه هایی را در در اختیار خواننده هاش قرار میده.ما که در کنار خلیج فارسیم بیشترین وظیفه رو در قبال پاسداری ار اون داریم.حرفا و اظهاراتشون عالی بود
پاسخ   :  

عباس اله یاری   :   با سلام و تشکر از بیانات شیرین و گویای جناب دکتر اسدپور.اینجانب به عنوان یک فرد علاقه مند به مسایل خلیج فارس دو پیشنهاد دارم:1-یک همایش علمی تحقیقاتی بین المللی در بوشهر در مورد اصالت ونام خلیج فارس با دبیری دانشگاه خلیج فارس و مشخصا جناب دکتر اسدپور که در این زمینه سابقه هم دارند برگزار شود و در این همایش کلیه اسناد و مدارک نام باستانی این آبراهه بین المللی را به جهانیان عرضه دهیم.تاهمگان به این باور برسند که این خلیج همیشه فارس بوده است و خواهد بود.2-پیشنهاد دوم اینکه با توجه به تحریف صورت گرفته در نام ابتدایی جزیره ابوموسی نام جدید و اصیل ایرانی برای این جزیره که قرار است انشاالله مرکز استان خلیج فارس شود در اینترنت از کاربران خواسته شود. مثلا نامهای آریاشهر -ایرانک-پارس شهروهر اسم اصیل ایرانی دیگر. از سایت وزین سوک هم سپاسگزارم.
پاسخ   :  

علی   :   من هم با نظر آقای اله یاری موافقم.در هر جامعه ای دانشگاه مظهر و کانون اصلی علم و پژوهش بوده و کلیه همایش های علمی باید زیر نظر دانشگاه باشد.اما درباره تغییر نام بوموسی با توجه به اینکه نامی است تاریخی و در صورت تغییر نام آن ممکن است اصالت تاریخی آن نیز زیر سوال رود به نظر من کار درستی نیست.ما ایرانیان تمام تلاشمان را میکنیم که از نام تاریخی خلیج فارس دفاع کنیم حالا چگونه میتوانیم نام یکی از جزایر مهم آنرا به دلخواه تغییر دهیم؟ما به قول آقای دکتر اسدپور باید ظاهر جزیره را ایرانی کنیم.با تشکر از سایت سوک
پاسخ   :  

احمد حبيبي   :   باسلام و تشكر از سايت وزين سوك تشكيل استان خليج فارس همراه با دلايل مستدل حاكميت ايران بر جزاير در مقاله اي در تاريخ 13/ 9/1390 در سايت تابناك توسط آقاي كورش تنگستاني از پژوهشگران بوشهري ارائه شده است . بنده از ايشان شنيدم همان زمان طرح را به دبير خانه هيئت دولت نيز ارائه داده اند.
پاسخ   :  

خليج از ازل تا ابد فارس   :   اي عامو ماسلهاي سالن كه كنار اين دريا داريم زندگي مي كنيم اونايي كه خونهاشون كنار ساحل بوشهرن ميدونن كه تلوزيون بدون نياز به ماهواره و وسايل ارتباطي مدرن تنها با يه آنتن معمولي ميتونه شبكه هاي كشورهاي حوزه خليج فارس رو راحت دريافت كنه از حدود 20سال پيش مو يادم مياد موقع اخبار اي عربهاي حوزه خليج به خليج فارس مي گفتن خليج عربي كسي كه توي تلوزيون رسمي كشور يه نام جعلي رو بكار مي بره حتما اين نام در كشورش شناخته شدن در كلاسهاي مدرسه ها به بچه ها در درس تاريخ يا جغرافيا يا هرچي اين نام جعلي رو گفتن و جا انداختن نه هي نشستيم دس رو دست گذاشتيم تا حالا كه ديگه نقشه چاپ ميككن با نام خليج عربي اطلس چاپ ميكنن با نام خليج عربي تازه پاشون رو از اينهم فاتر گزاشتن ميگن ابوموسي مال مانن بعدش با يه هزينه گزافي هرسال خرج كنيم و تعدادي فرهيخته رو دعوت كنيم كه اونا بگن و ماهم بگيم كه اي دنيا بخدا قسم اين خليجي كه از ازل سرش جنگ بوده نام خليج فارسن چند سال پيش يادم مياد ميخواستن استان بوشهر و استان فارس يكي بكنن تا يه استان تشكيل بدن به نام فارس تا بگن اسم اين خليج به اي دليل غارسن كه اين استان بيشترين مرز آبي باهاشو داره و در مرزش قرار گرفته و دليل اينه ازي حرفها امسالم كه گل بيد همايش بين المللي گرفتن تو بوشهر يك از ترگيه و يكي از عراق دعوت كردن تا اونها بدونن كه اين خليج اسمش فارسن نه عربي شايدم مي دونستن ولي ميخواستن مطمئن بشن رئيس جمهور كشورمون هم كه خوب گذاشت تو كاسمون به اين دوباره كه دعوتش كرديم بوشهر و دقيقه نود نيومد يكي براي اجلاس بين امللي نماز يكي اجلاس بين المللي خليج فارس به گونم با بوشهر مشكل داره اي عامو كجاي كارين
پاسخ   :  

جمهیری   :   واقعا که ما همه در خوابیم و دلمون و خوش کردیم به ای حرفا و همایشهایی که خودمونم مسخرمون میاد وقتی نحوه برگزاریشونو میبینیم.وقتی مسولین محترم ما تو کشورای عربی زیر نقشه ای می ایستن که نام خلیج العربی توش نوشته،وقتی حتی اسم ی شرکت هواپیمایی یا کشتیرانی یا حتی یکی از هتلهای مشهور ما خلیج فارس نیست،وقتی تو همین دانشگاه بوشهر رشته ادبیات فارسی تدریس نمیشه ولی رشته زبان عربی تا مقطع کارشناسی ارشد داره تدریش میشه!!وقتی تدریس خصوصی زبان عربی ساعتی 20هزار تومنه و کارگر بدبختی که به زور روزی 12هزار تومن کار میکنه بخاطیریکه فرزندش تو کنکور قبول شه حاضره حتی بیشتر ازین مبلغ و پرداخت کنه،چرا که عربی یکی از کلیدی ترین درسها تو کنکوره!!!و هزاران مسایل دیگه،عامو از ماست که بر ماست.حالا تازه هنر کردیم پیشنهاد تاسیس استان خلیج فارسه دادیم تازه سرشم جریم که فلانی تو فلان تاریخ ای پیشنهاده داده بیساری تو بهمان تاریخ!!!خلیجمونه که ازمون گرفتن ازون بترسین که چند ساله دیگه بجای فلات ایران بشنویم دنیا میگه فلات العربیه!!!!
پاسخ   :  

شهروند بوشهری   :   حالا اگه تو بوشهر اصلا برگزار نمیشد بهتر بود از نظر شما؟بابا یه کم فکر کنید کار بزرگی برا سال اول بوده
پاسخ   :  


شما هم نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید :

نام:
ایمیل:
متن کامل نظر:

پیشنهاد برپایی استان خلیج فارس جزیره بوموسی کرسی آن باشد در گفتگو با ایرنا 1391/01/30

تعداد بازدید: ۲۳۸۹۴
تعداد نظرات: ۴۱ نظر
کد خبر: ۲۳۹۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۳
يك استاد تاريخ خواستار پيگيري مجدانه دولت مبني بر ايجاد استان «خليج‌فارس» به مركزيت «جزيره ابوموسي» شد.

«حميد اسدپور» در گفت وگو با ايرنا تاكيد كرد: ايجاد استان خليج‌فارس كه همه جزاير واقع در آب‌هاي جنوبي كشور را از جمله كيش، قشم، ابوموسي، تنب كوچك و تنب بزرگ دربرگيرد تاكيد دوباره‌اي بر حقانيت ايران در مالكيت اين جزاير خواهد بود.

وي تصريح كرد: همانگونه كه امكانات مناسبي طي سال‌هاي اخير در جزاير كيش و قشم ايجاد شده است بايد امكانات واقعي و درخوري براي ديگر جزاير جنوبي كشور در قالب استان خليج‌فارس در نظر گرفته شود تا ضمن ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي، افراد ديگر مناطق كشور نيز براي حضور و فعاليت در اين مناطق تشويق شوند.

اسدپوربا اشاره به سفر اخير رئيس‌جمهوري به جزيره ابوموسي گفت: اين ديدار بايد زودتر از اين نيز انجام مي‌شد و سفر مقامات ملي به جزاير جنوبي كشور، اين مناطق استراتژيك را در كانون توجهات قرار خواهد داد.

وي به تلاش‌هاي ناكام امارات متحده عربي در سال‌هاي اخير براي تغيير بافت جمعيتي جزاير جنوبي ايران از جمله ابوموسي اشاره كرد و گفت: برخي كشورهاي عربي تصور مي‌كردند مي‌توانند برنامه‌اي كه براي تغيير بافت جمعيتي بحرين اجرا كرده‌اند براي جزاير جنوبي ايران نيز به اجرا درآورند اما خوشبختانه مقامات ايراني در دهه‌هاي اخير با هوشياري مانع تحقق اين كار شده‌اند.

رئيس كتابخانه مركزي و مركز اسناد دانشگاه خليج‌فارس يادآور شد: از آنجا كه هرگونه ادعاي تاريخي، زمينه ساز تهاجم جغرافيايي است و زمينه دست اندازي به خاك كشور را فراهم مي‌كند ادعاهاي تاريخي كشورهاي همسايه جنوبي ايران ممكن است با اين هدف مطرح شود، بنابراين بايد با درايت و ارائه اسناد مستدل در محافل بين‌المللي به مقابله با گسترش طرح اين ادعاها برخاست.

این بخش شامل نظرات و سخنان بینندگان در باره پیشنهاد برپایی استان خلیج فارس با مرکزیت بوموسی است که د

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
انتشار یافته: ۴۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
25
447
خیلی پیشنهاد جالبیه ...
کاش عملی بشه
امیر عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
19
322
لطفا این پیشنهاد را بعنوان نظر سنجی بکار ببرید پس کسب نظربالای مردم به دولت انتقال یابد تا این پیشنهاد در راستای خواست عمومی توسط دولت عملی شود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
13
271
طرح بسیار خوبی هست. حتما انجام بدین
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
12
234
راه حل بسیار منطقی و عاقلانه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
8
218
با سلام
امیدوارم این اتفاق هرچه زودتر به سرانجام برسد و ما شاهد ایجاد استان خلیج فارس باشیم امیدوارم در روز 11اردیبهشت که به نام خلیج فارس هست مراسم باشکوهی برگزار گردد و یکی از مسئولان دولتی هم در جزیره ابوموسی حضور داشته باشد
کرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
5
169
جزایر لاوان و فارور را به لیست اضافه نمائید ، ضمناً جهت تامین نیازمندی ها و سایر ارتباطات اداری تردد و جلسات در جزیره ابوموسی بیشتر و بتدریج این جزیره از حالت نظامی به مردمی تبدیل می گردد
بحر حال تدبیر و خواسته بجا در رونق گرفتن بیشتر جزایر ما در خلیج فارس می گردد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
8
186
زنده باد استان خليج‌فارس
سعيد- ايراني ترك
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
8
174
موافقم
ايران ديگر كوچك نخواهد شد. فرقي بين بوموسي (ابوموسي) و تهران نيست.
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
5
139
خیلی پیشنهاد خوبیه من هم موافقم
عابد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
5
132
خوب بود تصاویری از جزیزه ابوموسی هم ضمیمه می شد
عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
143
44
علیرغم اینکه جزایر سه گانه در خلیج همیشه فارس بخش جدایی ناپذیر کشور عزیزمان ایران است، انجام اینگونه اقدامات افراطی و تقابل مستقیم با کشورهای همجوار آنهم در شرایطی که غرب از تمام توان خود برای فشار به ایران استفاده میکند عاقلانه بنظر نمیرسد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
9
112
نظر فوق العاده اي است. لطفا خبر را پيگيري كنيد تا در حد نظر باقي نماند
شهرام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
4
93
سلام بر ایرانیان عزیز و وطن دوست.پاینده باد خاک،تاریخ و تمدن گوهربار ایران زمین. متاسفانه شب گذشته دولت گرگ صفت انگلیس کفتار حمایت خود را از عملکرد دولت امارات درخصوص سه جزیره لاینفک ایرانی اعلام داشت!!! اینها حرکات بدلیل این است که کشورهای عربی بالاخص امارات و با یاری انگلیس کفتار دوست ندارند که ایران با جامعه بین المللی به توافق برسد بنابراین سعی در شیطنت و برهم زدن این توافقات هستند. امیدوارم که مسئولین حواسشان جمع باشد.
اسحاق منصوری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
7
77
با سلام.کار بسیار عالی ای هست ماهم استقبال میکنیم.زنده باد ایران
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
7
74
واقعا پيشنهاد عالي و به جايي است ، اميدواريم مسوولان به آن عمل كنند .
ناشناس
|
UNITED ARAB EMIRATES
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
8
69
فکر جدیدی است چرا قبلا به فکر کسی در کشور نرسیده است؟
در هر حال احتمالا دولت می تواند این برنامه را ظرف 3 ماه عملی کند.
به پیشنهاد دهنده طرح هم تبریک می گویم.
saeed jahedi
|
UNITED STATES
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
8
73
اقا دوست دارم دوست دارم مطرح کنید ما حمایت میکنیم!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
8
68
به نظر من ایجاد استان خلیج فارس خوبه اما لازم نیست یه مرکزیت ابوموسی باشد منطقی است که این مرکزیت با قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس باشد که چون پدری مهربان و با ابهت پشتیبان سایر جزایر باشد.
امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
6
53
پیشنهاد خیلی خوبی است دولتمردان باید به جد پیگیر این مسئله باشند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
8
52
نظریه بسیار عالی است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
8
52
صدرصد موافق
zinzad
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
8
49
جونوم به این میگن یه نظر کارشناسی شده اگه بشه چی ی ی ی ی ی میشه
ایراندوست
|
-
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
6
45
در همسویی و همپویی با باین استاد گرانمایه پیشنهاد میشود که از این پس ترتیب دیدار مقامات مسؤل و رسمی از این جزایر بیشتر شود تا اقتدار ملی ما جلوه بیشتری داشته باشد
الخلیج الفارسی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
13
40
این حرف را بنده 7سال پیش مطرح کردم ولی کسی نشنید !چون من استاد دانشگاه نیستم
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
7
37
اگر مشكل بين المللي و قانوني ندارد فكر جالبي است - موافقم- ياعلي
موسوي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
5
37
اين طرح بسيار خوبي است البته كارشناسي براي در نظر گرفتن خيلي از جوانب آن لازم است.اگر چه ادعاي اين كشورهاي كوچك كه آلت دست انگليس و آمريكا هستند اهميتي ندارد اما نبايد از آن غافل بود و توجه بيش از بيش به چزاير مهم و استراتژي كشورمان در جزاير هميشه خليج فارس يك ضرورت مهم و فوري است
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
32
31
با درود به شما
پيشنهاد بسيار خوبي است
و بنظرم به جاي اينكه استان خليج فارس نامگذاري شود بايد آن را به ياد قطعه جدا شده از پيكر وطن استان بحرين نامگذاري كرد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
6
47
استان همیشه فارس خلیج فارس
معصومه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
6
34
عالی است همه ایرانیان موافقند دولت زودتر دستور تشکیل این استان را بدهد با تشکر از این پیشنهاد
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
6
35
ایده بسار جالبی است
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
6
29
پيشنهاد جالبيه
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
5
42
درود
استان خلیج فارس
ارزوی تمام ایرانیها است
که میتونه غرور هر ایرانی را برافروخته کند و اقدامی باشد در به رخ کشیدن قدرت ایران
هر جزیره به عنوان مرکزیت سیاسی اقتصادی و نظامی
که با مجهز نمودن یک جزیره به پایگاهی قدرتمند نظامی در منطقه خلیج فارس هم امنیت را به خلیج همیشه فارس می اورد و هم امنیت تمامیت ارضی ایران را
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
6
34
بهترین پیشنهاد ممکن است
بهروز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
5
41
هزار بار گفتم باز م میگم....بابا یه برنامه بچینید اواسه اونجا تور سیاحتی بزارید ببینید مردم ایران چطور میرن اونجا
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
6
28
درستش همینه
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
33
28
خوب اونها هم یه استان میزنند با اسم خلیج ع ر ب ی . میشه عین قضیه لیگ خلیج فارس
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
6
28
عالی نظری است
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
6
26
کاملا! موافقم
مسئولین محترم لطفاً عجله کنید تا فرصت ها از دست نرفته است
ناشناس
|
UNITED ARAB EMIRATES
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
5
34
جناب آقای اسد پور هیچ نیازی به ارائه اسناد مستدل نیست در این صورت فردا هم باید اسناد مستدل کیش و قشم و بنادر دیگر را به دیگر مدعیان ارائه بدهیم . جزایر مال ایران است و باید بقیه را توجیه کرد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
6
32
پیشنهاد عاقلانه ، منطقی و قابل اجایی میباشد.
ايرانمنش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
8
62
خيلي دير به اين فكر افتاديم !!!
وقت تلف كردن اشتباهه . بايد هر چه زود تر اين كار انجام بشه و يك درخواست شكايت به دادگاه لاهه براي مالكيت سرزمين امارات كه از دست ايران جدا شده بفرستيم ...
هر چي زود تر بهتر !!!